Frågor och Svar om grå starr / katarakt

• Grå starr / katarakt

Hur många operationer gör ni på ett år?

Vi utför mer än fem tusen gråstarrsoperationer varje år. Samtliga av våra ögonkirurger har utfört tusentals operationer och har mer än tio års erfarenhet. Vi utför flest starroperationer på enskild klinik i Sverige.

Kommer jag att behöva byta ut den nya linsen framöver?

Materialet i den konstgjorda linsen åldras inte, men synen kan ibland bli sämre efterhand. Den kvarvarande linskapseln kan bli grumlig, detta kallas efterstarr och kan lätt behandlas med laser.

Behöver man stanna på sjukhuset?

Nej, du kan gå hem direkt efter operationen.

Får jag träffa samma läkare?

Ja, här tar samma läkare hand om dig vid förundersökning, operation och efterundersökningen.

Hur sker bedövningen?

Ögat bedövas med bedövningsdroppar som tar bort alla smärtförnimmelser, men ej beröringskänsel.
    Om du är orolig inför operationen finns det möjlighet att få milt lugnande läkemedel. Prata med sköterskan när du kommer så hjälper de dig.

Opererar man grå starr med laser?

Nej, vid gråstarrskirurgi används ultraljudsteknik som finfördelar linsen så att man kan suga ut den. Stockholms Ögonklinik använder den absolut senaste tekniken och våra läkare har stor erfarenhet av starrkirurgi.

Finns det något annat som har betydelse för resultatet efter operationen?

Ja, om du har en annan ögonsjukdom som exempelvis åldersförändringar i gula fläcken. Dessa förändringar sätter begränsningar för hur bra resultatet kan bli.

Kan man operera båda ögonen vid samma tillfälle?

Vi vill i regel vänta något mellan operationerna av ögonen. Denna tid behöver dock inte vara särskilt länge. Om speciella skäl föreligger kan man operera båda ögonen samma dag. Vad gäller ICL-operationer görs operationen på bägge ögon vid samma tillfälle.

Hur stora är riskerna vid operationen?

På Stockholms Ögonklinik använder vi en modern teknik när vi utför gråstarrsoperationer. Vår teknik är mycket säker och innebär en mycket låg frekvens av komplikationer. Om ögat är friskt i övrigt, är risken för komplikationer som medför synnedsättning mindre än en promille.

Så här behandlar vi gråstarr

Uppdaterad: 1 september, 2016