Torra ögon

• Torra ögon

Torra, svidande ögon är mycket vanligt framför allt hos medelålders och äldre kvinnor. Torra ögon beror på en minskad tårproduktion som i sin tur orsakas av att man har en defekt tårfilm som är tunnare än normalt. I svårare fall, som vid Sjögrens syndrom, är tårkörtlarna skadade av en autoimmun inflammation, som även drabbar munnens spottkörtlar (muntorrhet, dåliga tänder) och i regel också ger ledbesvär, trötthet och torr hud. Vissa mediciner kan medföra en minskning av tårproduktionen. Inflammatoriska förändringar på ögonlockskanterna kan också ge torrhetsproblem.

Behandling

Tårersättning är den viktigaste behandlingen (ögondroppar, salva, gel och även tabletter). Många av dessa preparat är receptfria. Ocklusion (blockering) av tårpunkterna med s.k. punctum plugg minskar tårarnas avflöde och kan ge lindring. Stockholms Ögonklinik samarbetar med reumatologer och tandläkare för att utreda, behandla och regelbundet kontrollera personer som har problem med torra ögon, KCS (keratoconjunctivitis sicca).

E-Eye
    Ny metod vid behandling av torra ögon

E-Eye Stockholms Ögonklinik

Stockholms Ögonklinik kan nu erbjuda den nya behandlingsmetoden E-Eye mot torra ögon. Priset är 3×1800 kr för en behandlingsomgång om 3 behandlingar. Klicka här om du vill veta mer